2014-09-13

other people are not medicine

Jag gillar inte människor som är så jävla trasiga, av den enkla anledningen att jag är så jävla trasig. Vi går inte ihop. Andras ångest kommer inte kunna hanteras, fastän jag gärna vill, fastän jag älskar att leva för andras bekymmer, vägleda, ge stöd, motivera. Men trasiga människor drar ner mig för jag drar ner dem; omedvetet, medvetet, undermedvetet, vi dränks oavsett.
                      Jag kan inte känna känslor, jag vet inte riktigt hur man tar in de starkaste, de mest kraftfulla, vilket leder till ett liv i likgiltighet. Jag kan inte finnas där för människor jag bryr mig om för jag kan inte i praktiken visa att jag faktiskt bryr mig, jag kan inte uttrycka mig och det lättaste är bara att stöta bort allt. Jag förstår inte hur man älskar, jag förstår inte hur man visar tacksamhet, jag kan inte känna glädje för andras framgångar och jag kan inte ta in andras sorg. Känner inget, säger inget, visar inget.
                      Ingenting känns starkare än ångest och har man känt ångest vill man inte känna någonting mer, det räcker så. Hur uttrycker man känslor när man inte förstår vad det är som känns, vad känslor är? När ens känslomässiga behov är ur funktion, när man tappat tillit och förstånd och när bekräftelse är nyckeln till överlevnad så går det inte att känna; det går inte att förstå hur något eller någon kan beröra.
                      Slutresultat: man sårar alla närstående, man ligger gärna med så många som möjligt som man känner så lite som möjligt, man lever på bekräftelsen från människor som aldrig kommer betyda något, man stänger sitt hjärta ute, man ifrågasätter aldrig varför man utnyttjar och blir utnyttjad. Att inte känna känns så jävla mycket, det gör så jävla ont. Att inte känna är självdestruktivt, att inte känna är ångesten som skrattar åt en.

3 kommentarer:

  1. Herregud. Aldrig har någon satt ord på hur jag känner som den här texten. SÅ bra skrivet, vartenda litet ord stämmer. Frågan är hur fan man ska ta sig ur det - hur ska man VÅGA och verkligen VILJA ta sig ur det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag undrar också det. man är så sjukt respektlös mot dom som betyder mest och man kan inte ens rå för det, man kan inte ens förklara varför och man kan inte ens gottgöra det för det är "sån man är" typ.

      Radera
  2. känner igen mig så brutalt i det här. Inte som jag är nu, men som jag var förr, när apatin och likgiltigheten var Världen och jag ville kräkas på känslor för dom gav mig inget annat än ångest och obehag. Med risk för att låta som en självhjälpsbok på repeat: det blir bättre. Och fram tills det blir det så tror jag man måste tillåta sig att ta ett steg tillbaka och bara försöka reda ut sig själv. Känns det bättre så försök säga det här till de du är rädd att du sårar, om du berättat om än bara lite hur det ligger till får de en förståelse och du slipper all den där extra pressen på dig själv, och ångesten över att inte "räcka till".

    SvaraRadera