2013-09-16

uppdrag: missbruk

Jag är väldigt noga med att associera ätstörningar med missbruk eftersom jag tycker att skillnaden mellan olika beroenden är hårfin. Precis som missbruk är ätstörningar ett beroende lika mycket som det är en psykisk sjukdom och ett självdestruktivt beteende. Oavsett vilket medel man använder för att dämpa ångest och undvika känslan av självhat så sitter man alla i samma båt. Skär man ner problemen i små bitar tills man hittar anledningen bakom sina handlingar så inser man att alla lider på samma typ av sätt.

En missbrukare sa precis såhär på TV: "Man måste kunna ta emot kärlek för att bli ren. Jag kan inte ta emot kärlek och kan därför inte bli ren. Jag har inte valt att inte kunna det, jag vill kunna det men jag vet verkligen inte hur." Mannen i fråga kunde inte ta emot sin familjs kärlek och bekräftelse, i mitt fall kan jag inte ta emot min egen kärlek. Jag kan inte acceptera mig själv, tycka om mig själv, berömma mig själv, känna mig trygg och bekväm i mig själv. Det finns enbart självhat inuti mitt skal och jag är väldigt medveten om att mannen på TV har rätt. Man kan omöjligt bli frisk alternativt ren från sitt missbruk om man inte lär sig att värdera sig själv högt som satan. 

Jag inser att ge mig själv kärlek är en omöjlig uppgift och blir därför väldigt medveten om hur omöjlig friskheten är. Jag har inte hört om en enda ätstörd som är fri från självhatet, tjockhetstankarna och kroppsångesten. Man kan bli så frisk att man kan stabilisera sitt liv till en normal nivå igen (det tvekar jag inte en sekund på) men alla människor jag känner till fortsätter att dölja sina ben i stora klänningar, ogillar att stå framför spegeln och vågar inte bada i bikini.

Det är inte att vara fri från sitt missbruk och jag börjar sakta men säkert se en halvt funktionell framtid med min ätstörning istället för att se en framtid med kärlek till mig själv. Jag tror inte att en psykolog en timme i veckan kan få mig att älska mig själv heller, för jag har redan hört alla tips och knep man kan använda sig av. Jag har gett alla försök jag orkar ge, jag har ignorerat min kropp ända tills jag nått bristningspunkten. Det funkar bara inte. Att bli frisk är att hitta självkänsla (inte bara börja äta "normalt") och fastän jag säkerligen kan minska mina hets- och spyomgångar, försöka trappa ner min maniska träning och äta lite mer regelbundet så kommer jag aldrig hitta självkänsla. Det kommer alltid att bo en liten, självkritisk röst i mitt huvud.

7 kommentarer:

  1. Läs Mia Törnbloms böcker om självkänsla!

    SvaraRadera
  2. du skriver så otroligt bra tjejen, fortsätt så och kämpa vidare mott ett friskt liv. KRAM

    SvaraRadera
  3. Sv; Tack så hjärtligt fina <3

    SvaraRadera
  4. din blogg är så bra och så självskriven, du är så duktig på att skriva och jag känner igen mig vart enda ord du skriver. vi går igenom samma sak så jag förstår precis vart enda liten sak du skriver!! får du hjälp?
    kram fina du ta hand om dig

    SvaraRadera
  5. Åh du har så rätt som alltid! Jag har aldrig tänkt på det så - att det är ett missbruk. Men som du sa, gränsen verkar hårfin.Vi kommer alltid att behöva kämpa för att inte falla tillbaka.

    Svar: Det går skit för mig. Jag är likadan. Gör planer, gör planer gör planer. Misslyckas! För varje plan jag gör är det hoppfullt, nu ska jag klara det! För varje gång jag misslyckas förvärras bara hela jag. Jag blir så mycket sämre psyksik, jag vet inte hur länge jag orkar detta!?!?
    Jag känner att jag inte är värd något. Som nu har jag ändå baletten och teatern som jag tycker är så roligt och som håller mig uppe. Men då kan jag inte låta mig tycka det är roligt. Jag måste hela tiden vara smal för att känna att det är kul. "Du kan inte vara perfekt på baletten/teatern om du inte är smal" maler hela tiden i mitt huvud.

    Jag erkänner - nej jag har inte klarat planen. Jag tyckte den var perfek, jag hade utgått ifrån mig och mina behov och min vardag. Men än en gång har jag failat. Och det gör så fruktansvärt on. Jag faller handlöst, så känns det. Vet inte vart jag är påväg.

    Tänker på dig!
    KRAMAR <3

    SvaraRadera
  6. Jag tror inte att det är sant, det måste gå att hitta den där självkänslan och bota självhatet. Det lär ta lång tid, särskilt när man har tänkt i dessa banor så länge man kan minnas. Men jag tror att det går. Och innan dess måste man kanske hitta kärlek till något, eller någon annan än sig själv. Jag vet inte om det är rätt, eller bara destruktivt, men för mig brukar det fungera att tänka på hur mycket andra människor betyder för mig. Att jag struntar i hur äcklig jag är, så länge jag gör vad jag kan för att göra världen lite bättre. Den här sommaren var den svåraste jag har varit med om, men jag lärde mig i alla fall att se saker och ting ur ett nytt perspektiv. Världen kretsar inte kring mig och om man ska klara sig igenom livet så måste man prioritera vad man väljer att lägga kraft på. Ingen annan människa bryr sig om hur tjock jag är. Eller hur fel jag är. Det som i slutändan gör skillnad är ens handlingar.

    Och bara det gör det värt att kämpa. Att veta att när man väl mår bättre, så kommer man orka förändra saker som är fel.

    Jag önskar att jag visste något mer konkret tips mot självhat. Men det gör jag inte och därför ska jag sluta svamla. Du är väldigt klok, men just här tror jag att du har fel. Det måste gå.

    SvaraRadera
  7. tack fina du! varför vill du inte ha någon hjälp vill du klara det själv eller är du inte redo att bli frisk? jag är inlagd på ett behandlingshem i Varberg ett av nordens bästa behandlingshem. man är ju så galet omotiverad ibland att jag bara vill lämna detta stället och bara trilla ner igen men man missar så mycket och jag har lärt mig så mycket hur skadlig denna sjukdom är men man tar inte åt sig ritkigt av det ändå. kämpa på fina du<3

    SvaraRadera