2013-09-30

det är inte fetma som är problemet, det är olyckligheten

Som ätstörd ser jag dagligen på enormt många program om mat och i alla dessa program så har jag märkt att vi är väldigt noga med att framhäva övervikt som en form av lathet som långsamt förstör samhällen i de långa loppen, medan vi är bekymrade och oroliga över ätstörningsstatistiken som sorgligt nog stiger. Vi framhäver övervikt som en riktigt stor bov till ett fungerande gemensamt liv och pekar med våra långa pekpinnar på hur vi måste sluta göra ohälsosamma val, medan vi försöker sträcka ut en hand åt de underviktiga.

Det gör mig besviken att se hur markant vi skiljer på två sidor av samma problem. Vi gör narr av det ena och kastar en helvetes massa medlidande till det andra. Fetma ÄR en ätstörning. Punkt slut. Tror man på allvar att en människa ökar 100 kg i vikt på bara några år pga ren lathet? Tror man på allvar att det inte ligger ätstörda beteenden bakom det hela, att det inte finns något djupare, mer sårbart bakom en livsstil som förstör en totalt? Undervikt och övervikt är två olika utgångspunkter för att ge sig själv ett liv i ätstörningsträsket, försök inte skilja dessa punkter ifrån varandra. 

Vi påstår att fetma är boven i samhället men jag skulle vilja påstå att det är människornas mående som är det. Fetma förstör inte, det är olyckligheten bakom fetman som förstör. Hur människor lider, hur människor väljer att dagligen misshandla sig själva genom sitt näringsintag, hur människor har tappat allt förnuft, hur människor inte hittar vägen ut igen. Och vi klankar ner på de oaktiva val en överviktig gör, vi klankar ner på de resurser övervikten kostar oss varje år, vi klankar ner på den ohälsosamma mat de överviktiga väljer att trycka i sig. Jag tror inte att en lycklig människa väljer att trycka i sig cirka 6 000 kcal/dag, men folk i media verkar tro att man gör det. Att man bara är lat och att äta är så kul så man skiter i sin viktuppgång. 

Bidra istället till att froda ett lyckligt samhälle, ett samhälle där fetma kan få samma orolighet över sig som ätstörningsstatistiken just för att de båda punkterna är två problem som går ihop. Bidra till att gå till botten med varför människor över lag är så extremt olyckliga och så extremt benägna till att misshandla sig själva. Det måste vara något fel på det samhälle vi bygger upp, det är inte fetman som är felet.

Gräv djupare, titta inte bara på övervikten som det mest motbjudande ni vet för det ger säkerligen bara helt fel effekt. Sträck ut en hand åt alla de som inte kan kontrollera sina inre demoner, vare sig det går upp eller ner på vågen. Ifrågasätt inte de ohälsosamma valen, ifrågasätt varför de existerar. Världen måste börja sluta dumförklara fetma.

6 kommentarer:

  1. Håller med! Jag tror inte jag träffat nån överviktig som inte haft en anledning till sin vikt. Det har alltid varit bland annat pga mediciner, depression, stress osv. Fetma är lika mycket en psykisk sjukdom som ätstörningar.

    SvaraRadera
  2. åh vad jag älskar dina inlägg. Du skriver så bra och allt du skriver är så jävla sant

    SvaraRadera
  3. Du sätter ord på mina tankar. Övervikt och fetma sker i många fall inte på grund av lathet utan på grund av att mat fyller någon slags funktion för att dämpa sina känslor. Fetma är inte huvudproblemet utan är snarare ett symptom på att någonting är fel psykiskt. Att så många går runt och tror att det bara är för överviktiga att "äta mindre och träna mer" tyder på stor okunskap. Väldigt få personer skulle välja att vara överviktiga och fast i ett destruktivt ätande, så hur kan folk tro att det beror på lathet? Jag är inte själv överviktig men använder mat i ett försök att dämpa ångest, ensamhet och självhat. För stunden fungerar det, när man insett vad man gjort förstärks dock de känslor man försökte eliminera. Ändå gör man om sak dag efter dag. Det ÄR ologiskt på alla sätt och vis, men har man tagit ett steg in i denna destruktiva karusell är det himla svårt att kliva av. Lösningen på mitt förhållande till mat är inte att börja äta nyttig mat i lagom mängd, hade det varit så enkelt hade det inte varit något problem. Jag måste gräva djupare och hitta lösningar till de orsaker som gör att jag känner ångest och självhat etcetera. Det krävs arbete och kraft jag tyvärr inte har. Precis som att anorexia handlar om så mycket mer än att man svälter sig själv. Det är ju ofta självhat och en känsla av att man förtjänar att misshandla sig själv som utlöser svälten och så vidare. Oj vad jag skrivit mycket nu, utan att komma fram till någonting vettigt. Jag vill iallafall bara säga att du är himla klok och jag hoppas att fler kommer förstå det du redan insett när det gäller likheter mellan fetma och anorexia. Att det i de allra flesta fallen inte är självvalt att vara överviktig. Det handlar om mer än så.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Tack för din kommentar, den värmer så otroligt mycket nu när det börjar bli kallt ute. Jag minns förra hösten. Jag minns blå naglar och ludna armar med ständig gåshud. Jag minns hur jag jagade en vinterjacka och jag tänkte att jag skiter i hur den ser ut så länge jag får vara varm. Jag var aldrig varm. Jag minns hur jag var så trött så trött jämt. Jag minns hur jag fick kramar och ord som nu räcker det, eller vart är du någonstans. Jag minns hur jag bråkade med mamma, vilket monster jag var så fort jag var hemma. Men det jag minns mest är hur lite jag överhuvudtaget minns. Detaljer som försvann. Ett ständigt ludd befann sig runt mitt huvud och jag kunde aldrig aldrig tänka klart.

    Mat är fortfarande något jag kan prata i evigheter om så fort något sätter igång det samtalsämnet. Skillnaden mot då och nu är att nu vet jag vart jag står. I vintras var det en tjej som frågade mig om jag alltid är sådär himla nyttig när jag åt min kikärtsbiff med kokt broccoli till (det var knappt över 300kcal i den måltiden) och jag skrattade och sa att haha ja att vara nyttig är viktigt för mig. Den tjejen hade sett igenom min tomma blick på två sekunder fick jag reda på senare och den där måltiden var den första lagade måltiden jag hade ätit på nästan en vecka och den där måltiden skulle föreställa en uppladdning trodde jag inför vad som skulle bli ett stenhårt benpass. Det är så knasigt hur hjärnan spelar en en miljard spratt när allt som tar upp ens tankar är kalorier och hur många revben som syns när man drar in magen.

    Idag får jag höra att jag ser frisk och fräsch ut. Förut hade jag tolkat det som att fitta jag är fet. Dags att svälta lite. Nu får jag höra att jag har snygga armar och att när jag ler så syns det faktiskt att det är ett äkta leende. Men det viktigaste av allt är faktiskt att jag inte bryr mig om ifall om någon annan tycker att jag har snygga armar. Det är mycket som fortfarande är jobbigt och tankarna finns alltid där. Man får helt enkelt låta det ta den tid det tar. Ibland är det bra och ibland är det inte det. Man blir inte frisk på ett kick. Jag är långt ifrån frisk än. Men jag lär mig mer och mer dag för dag.

    Och inatt sov jag hos en superfin kille. Vi åt toast med ost och skinka till frukost, och varför tacka nej? Jag gillar ju toast, det är ju svingött. Jag drack kaffe med en skvätt röd (!!) mjölk i och smakade lite, kanske en deciliter multivitaminjuice och DEN om något var jävligt jobbig att smaka. Men varje hinder som kanske inte verkar så stort, är ett otroligt stort steg på vägen. Som att bestiga fucking Kebnekaise. Det fina i alltihop var ju att jag faktiskt fick sitta och äta en mysig frukost med en fin kille framför tvn istället för att säga att nej jag måste hem, eller jag är inte hungrig.

    Förlåt för uppsatsen. Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara. Och tack igen. tacktacktack. Jag blir glad när jag får höra att det jag skriver går in. Man blir fasen klokare med åren. Du skriver väldigt bra. Någon dag när jag inte måste smacka ihop en jävla powerpoint till ett seminarie ska jag läsa alla dina inlägg. Och du, du är jävulskt vacker du med. Men jag vet hur svårt det är att ta in det, och se det. Men du kommer lära dig med tiden att det faktiskt för det första inte är utsidan som gör en person vacker, utan det är dina tankar, värderingar och hur du är mot dina medmänniskor som gör dig till en vacker person. Utsidan är inte allt och kommer aldrig någonsin vara det. Glöm aldrig bort att le och skratta mycket, även om det kanske är fejkat till en början så kommer det till slut vara något litet som gör dig varm ända ner från tårna och upp i hjärtat som får dig att le. Och då vet man att NU, nu börjar något som kommer bli jävligt bra.

    STOR KRAM. s

    SvaraRadera
  5. Så himla bra skrivet, alla borde läsa det här. Allt du skriver går liksom in i skallen och väcker mer tankar.

    SvaraRadera
  6. Så himla bra skrivet! Denna borde du skicka in till en tidning så alla får läsa! Allt är så självklart och stämmer till 110%.
    Håller med fullständigt!
    Förresten hittade dig blogg idag! Väldigt känslosam och sorglig :-/ men du skriver väldigt bra. Jag vet var du går igenom, går igenom samma sak som du.
    Kram! /My

    SvaraRadera