2013-07-01

det är dags att be om ursäkt

Förlåt för alla gånger jag spytt ända tills magsyra kommer upp och gör ont i halsen. Förlåt kroppen, för att jag har misshandlat dig under alla mina tonår. Förlåt mina ytterst få vänner, för att jag har tagit avstånd från er och allt vad socialt liv innebär. Förlåt för alla blodsockerfall och migränattacker jag givit mig själv. Förlåt för alla veckor i svält under högstadiet.

Förlåt mamma och pappa, för all mat jag hetsat i mig. Förlåt mamma, för att du får rensa den äckliga duschen från dyr mat du betalat för. Förlåt för alla gånger jag ställt in umgänge med killar, för kärleksliv fungerar inte när man hatar sig själv mer än någon annan. Förlåt för alla gånger jag gick upp fyra på morgonen för att träna, när jag inte ville något annat än att sova.

Förlåt för alla bussturer till gymmet innan solen ens gått upp. Förlåt för alla ångestattacker på springbandet och alla tårar som föll inne i omklädningsrummets toalett. Förlåt för alla helger jag låg i min säng och knappt orkade resa mig upp efter fyra timmar på gymmet och två timmar jogging utomhus. Förlåt för alla hemska kläder jag bar, för jag ansåg inte att jag förtjänade att leva ut min stil i den här kroppen. Förlåt för all ångest över pasta, såser, mjukt bröd, ost, smör, mjölk i kaffet, skinnet på kycklingen, nötter.

Förlåt för alla människor jag aldrig tog tid att lära känna på grund av att jag knappt orkade ta mig igenom en hel skoldag med ett stabilt humör. Förlåt för alla spyor i toaletten som stänkt upp i ansiktet på mig, som jag så väl tycktes förtjäna. Förlåt mamma, för att jag inte ens orkar föra en trevlig konversation med dig och visa hur mycket jag älskar dig. Förlåt för alla lögner jag sagt. Förlåt för att jag hetsar hela brödpaket och hela youghurtpaket på mindre än en timme när det inte ens är jag som har betalat för det.

Förlåt för att jag tackade nej till att umgås med den viktigaste personen i hela mitt liv, för att jag var tvungen att gymma klockan fem på morgonen eller för att jag ätit dagen innan och tre dagars svält är minimum för att våga träffa killar. Förlåt för att jag fick den viktigaste personen i hela mitt liv att tröttna på mig. Jag var ospontan, opositiv, oglad, otrevlig och bara ett helvetes nervvrak helt enkelt. Förlåt för att jag inte ville inse mina problem förrän början av 2013. Förlåt för att jag började älska att spy, som jag så förvånat aldrig trodde var möjligt.

Förlåt för att jag är en sådan hycklare som vill att människor ska hylla kurvor och inte bry sig ett dugg om sin kropp, samtidigt som mitt liv inte fungerar utan smalare ben och önskan om att bli smal. Förlåt för alla måltider jag åt för att inte väcka oro hos någon, som jag så panikslaget och maniskt tränade bort/svälte bort/spydde upp. Förlåt för att jag ljög för läkaren när jag gick i åttan som sa att jag var underviktig och frågade om jag åt bra. Förlåt för alla scheman jag skrivit år ut och år in för att planera matintag, kaloriintag, svältdagar, hetsdagar, klädval, umgänge.

Förlåt för att jag har missat att leva ett liv, ett värdigt liv.
Förlåt kroppen. Förlåt till mig själv.
Förlåt för allt.

2 kommentarer: