2013-08-15

samhället föder ätstörningar

Jag läste en kommentar på Vapenbroders blogg som löd såhär:
"Varför skyller du ätstörningar på samhället? De väljer att banta."

Det som är det mest sorgliga är att en stor del av befolkningen verkligen anser att ätstörningar är någonting som man ger till sig själv, någonting som är ens personliga fel. Jag brukar jämföra psykiska sjukdomar med fysiska, eftersom man varken mer eller mindre väljer att få någon utav dem. Skulle man gå fram till en kvinna i rullstol på grund av en benskada och säga att den kvinnan har valt att skada sitt ben? Skulle man gå fram till en kvinna i rullstol på grund av flera års anorexi och säga att den kvinnan har valt att svälta bort sitt liv? 

Samhället - och framförallt patriarkatet - föder ätstörningar. Vi blir matade genom TV, tidningar, internet, och sociala medier om att utsidan går före allt annat här i livet. Media målar upp en bild av att smalhet är det perfekta livet, och om inte, så är det vägen till det perfekta livet. Kvinnor får enbart kritik på grund av sitt utseende och aldrig på grund av sin insats. Det framgår tydligt genom till exempel sportkommentatorer på TV, genom tidningar som enbart kommenterar kändisars kroppar, genom sexistiska videoreklamer där kvinnans kropp framställs som ett objekt som är till för allmänheten att bedöma och kritisera. 

Hade ätstörningsstatistiken varit så himla hög som den är idag om vi levde i ett samhälle med icke västerländska värderingar? Om tidningarna var fyllda med "tips på hur du mår bra psykiskt" istället för "tips på hur du går ner 30 kg på 30 dagar", om man hade modeller i päronform, äppelform och timglasform och inte i form av en höftlös/bröstlös manskropp, om man talade om hur bättre livet blir när man hittar sin inre hälsa och inte om hur bättre livet blir när man blir av med den där otillåtna övervikten - tror ni att ätstörningsstatistiken hade varit så himla hög då?

Så snälla, berätta för mig hur man väljer att banta när media visar modeller med BMI 15, när TV SHOP förklarar hur du kan bli lycklig med dina nya magrutor, när tidningarna är fyllda med 20 sidor om juicedieten, vattendieten, fruktdieten. Berätta för mig hur man väljer att banta när man får sitt självförtroende nedtryckt utav samhället som talar om för oss att lite hull på magen är dålig karaktär. Berätta för mig hur man väljer att banta när man redan som barn får ställa sig på vågen och inse att det enda viktiga är utsidan. Jag vill höra förklaringen till hur man väljer att banta utan att blanda in orden "samhället" och "media" i den förklaringen.

9 kommentarer:

  1. Bra skrivet!

    Tror definitivt att samhället bidrar till ätstörningar. Det är ju inte bara tjejer (som du även tar upp) som drabbas utan även många killar och det är ytterligare ett tecken på att HELA samhället är påverkat.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker på allvar att vi borde göra något åt detta, på rikitgt. Jag menar det är svårt och tar tid men detta är en så allvarlig sak och det behövs någon som kämpar mot samhället nu!<3


    /litensnigel.blogg.se

    SvaraRadera
  3. Så jävla bra skrivet!!! Så otroligt bra du formulerar saker! Du borde skriva för en tidning. Alla borde läsa det här!! Skicka in en insändare ;) Jag håller med till 100 %, du har så rätt!

    SvaraRadera
  4. Sv; Läs din kommentar igen, och tänk dig att det var jag som skrev den till dig. För det är precis så det är, jag känner hat och sorg för din ätstörning, medan jag föder min egen. Det handlar om samma sak, vi inser bara inte att lika mycket som jag vill rädda dig, vill du rädda mig, ändå fortsätter vi som vi alltid gjort. Det är dumt och idiotiskt, men det är näst intill ostoppbart.
    Jag önskar du och jag kunde träffas i ett liv där vi är friska, och se bakåt och skratta åt hur dumma vi var. Jag tvivlar starkt på att det kommer ske, men vem vet? ;) Ta hand om dig <3

    SvaraRadera
  5. Åh, kloka kvinna. All denna mognad, styrka och kunskap. Så mitt hjärta värker för dig och den smärta du har.

    SvaraRadera
  6. Du skriver så jävla bra att jag inte kan göra annat än att gråta.

    SvaraRadera